2011 Uludere katliamı: 29 Aralık 2011. http://yalnizdegilsinvan.wordpress.com

21 Kasım 2012 Çarşamba

E-devlet bizi düdüklüyor?


Böyle spor servisi ve yozdil başlığı arası bir harf oyunlu cin başlıkla karşınıza çıkmak istemezdim, ama bugün de böyle olsun izninizle. Hem belki birileri bu vesileyle sağda solda paylaşır, altına "anlayana..." falan yazar ne bileyim.

Geçen gün bir sevgili arkadaşımın yardımıyla Amerika'dan telefon getirttim. Cep telefonu olduğunu söylememe gerek yok sanırım, bu devirde masaüstü kablolu telefon getirtecek halim yok. Gerçi hal demişken, hali-vakti yerinde olmaktan yola çıkarsak cep telefonu da getirtecek halim yok ya, neyse. 

Çoğunuz biliyorsunuzdur, Çelik'le paralel olarak devir de değişti, devlet öyle elini kolunu sallaya sallaya telefon getirtmiyor epey süredir. Hatta Haziran ayının başından beridir de 100 lira bir haraç alıyor. Ne kadar ucuz bir telefon getirtirseniz, o telefonu kaydettirmek için ödediğiniz haracın oranı o derece yükseliyor diyebiliriz.

Neyse, aynı devlet, iliğimizi kurutan ve "telefonu getirmeyin, buradan alın" diyen devlet bu sefer de bizi yormamak için ayağımıza kolaylık getiriyor 1 Kasım 2012 itibariyle; yurtdışından gelen telefon kayıtları e-devlet üzerinden yapılabilecek. İşte devletimizin bir hizmeti daha! Böylece bir haraç da GSM şirketlerinin iletişim merkezlerine verilmeyecek. Hadi yine iyiyiz köftehorlar..

Bu beleşçiliğin heyecanıyla e-devlet sistemine girmeye çalışıyorum, giremiyorum. Şifremi değiştirmiştim, hatırlıyorum, denemiştim, %100 çalışıyordu. Ama olmadı, olduramadım.

Neden sonra (hiç kullanmamıştım bu kalıbı da, bakalım nasıl oluyormuş), dedim gideyim PTT'den anlayayım. Oradaki genç "Daha önce 2 kere mi aldınız şifre?" dedi. Dedim "Bilmem?". Sonra "Ben biliyorum, buradan görüyorum, 2 kere almışsınız." Ve şöyle bir diyalog geçti:

- E peki, almış olayım. Şimdi niye giremiyorum?
+ En son ne zaman girdiniz?
- Valla hatırlamıyorum.
+ 3 ayda bir şifrenizi yenilemeniz gerekiyor.
- Yok, 3 aydan fazla olmuştu.
+ Zaten 1 ay boyunca hiç giriş yapmadıysanız şifreniz bloke olur.
- Bloke mi olur? Değiştirmeye falan zorlamıyor mu sistem?
+ Yok, doğrudan bloke oluyor. Ben de biliyorum, çok saçma ama böyle. 4 lira alayım.
- Al la al, la havle vela kuvvete illa billahil aliyyil azim, amin.

İşte bu diyaloğun ardından e-devlete bir kez daha kendimi düdüklettikten sonra, gidip internetten daha da fazla düdükleteyim diye çıktım yola. Hala beceremedim, ama en kısa sürede bakalım.

Özetle, e-devlet şifreniz varsa ayda bir devlete kendinizi yoklatın ki ucuza gelsin. Düdüklemenin yanında bunun çok açık bir kontrol mekanizması, askerlikvari bir yoklama olduğunu da atlamamak gerek. Türksel'in yeni servisiyle birlikte düşünüp, üstüne bir de KPDS'de her sınıfın kamerayla dikizlendiğini düşünürsek, 1984'e verilen 500 milyarıncı referans ödülüne aday olabiliriz sanırsam. Bambaşka bir yazının iğrenç konusu olsun bunlar da. Zira bir Gökhan Demirkol misali hem ırza geçip hem videoya kaydetmektir bu yapılan, daha az iğrenç değil.

5 yorum:

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Unknown dedi ki...

100 liralık ithalat haracı alınmaya başlamadan önce ABD'den cep telefonu getirttiğime ("one man's misery is another man's joy" misali) şükrettiren bir yazı. O kısma dalmadan, e-devlet sifresi ile ilgili tecrübemi paylaşayım.

Bir kez (ve 10 liralık) "yeni şifre alma" kazığımı yemekle meşgul iken PTT görevlisine e-devlet şifresinin inceliklerini sormuştum. Yazıdakilere benzer yanıtlar verdi. Ancak yanılıyordu... Daha sonra deneme-yanılma ile bazı tespitlerde bulundum. Şöyle ki:

- Evet, şifrenin geçerlilik süresi 3 ay. Ancak 1 ay, 3 ay, 5 ay... girilmezse bloke olmuyor. (1-2 aydır girmemiştim. Yazıyı okuyunca merak edip denedim. Sorun yok.)

- Eğer 3 ayı aşkın süredir sisteme girilmediyse ilk girişte şifre değiştirme uyarısı çıkıyor ve değişiklik sorunsuz yapılıyor.

Hasılı ayda bir "kendini yoklatmaya" gerek yok ancak şifreyi hatırlamak şart.

sokaktaki adam dedi ki...

Olay hepten karıştı o vakit. Zira ben ilk şifre almanın ücretsiz veya 1-2 TL olduğunu, onu unutup/kaybetmenin sonucunda 10 TL olduğunu hatırlıyorum? Devletimiz o yenileme ücretini 4 TL'ye çekmiş işte şu an. Ama yanlış hatırlıyor da olabilirim pek ala elbet, birimiz yanlış hatırlıyoruz zira.

Şifreyi unutmadığıma, tekrar tekrar doğru girdiğime çok eminim, zira not etmiştim bir kenara. Dolayısıyla ama PTT insanının söylediği şekilde, ama başka şekilde, bir şekilde bloke olmuş ve olayın hemen önceki akşamında "devlet de bi' interneti kullanmayı öğrenemedi" diyor idik devlet kurumlarının web sitelerinden yola çıkarak. PTT insanıyla kısa diyaloğumuzda "en kötü şifre değiştirmeye zorlanır, bloke ne yahu?" dedikti, ama nafile.

Umuyoruz ki dediğiniz gibi olsun o vakit. Denemesi bedava demek isterdim ama haklıysanız evet, bedava, yanılıyorsanız 4 TL.

Arabada 5 evde 15 gibi memlekette yaşıyoruz resmen lan.

We are the Hippies dedi ki...

Önceden kaybedilen şifre için daha fazla aldıklarını başka yerde daha görmüştüm... Sonradan düşürmüş... Yüce devletimiz 6 lira kar sağlatmıştır, amin!

Unknown dedi ki...

@ sokaktaki adam:

Kendimi iyi ifade edememişim. Doğrudur, ilk kez şifre almak 1 TL idi; onu unutup 2. kez gittiğimde 10 TL ödedim. Ancak anlıyorum ki o ücret şimdi 4 TL'ye çekilmiş. (Rabbim cömert devletimize zeval vermesin!)

Yine de ilk post'ta anlattığım gibi, şifrenin geçerlilik süresini 3 ay olduğunu ve bu süreyi aşan bir "devamsızlıktan" sonra dahi ilk girişte şifre değiştirmenin mümkün (yani zorunlu) olduğunu tecrübe ettim. Ha, benim gözümde de geçerli olan "devlet interneti kullanmayı beceremedi" önermesi paralelinde yine bir değişiklik olduysa/olursa onu bilemem. Devletin ehliyetinden sual olunmaz!